First week of school - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu First week of school - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu

First week of school

Blijf op de hoogte en volg Marco

29 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Gainesville

First day of school 25-08-2014
Vandaag stond dan eindelijk de eerste les op het programma, Horticultural Crop Production, we wisten niet goed wat we ervan moesten verwachten, waarschijnlijk ligt het niveau lager dan op de HAS. De les was vooral bedoeld als introductie, 4 toetsen, 2 projecten en dat was het wel zo’n beetje. De klas bestond uit 44 leerlingen, 40 amerikanen en 4 buitenlandse studenten uit Brazilië, China en wij dus. Het grote verschil tussen school hier en thuis is dat de mensen met verschillende Majors (biology, engineering, business) dezelfde lessen kunnen volgen, gewoon omdat ze het interessant vinden. Na 50 minuutjes luisteren was de les weer voorbij, tijd voor lunch. Na een uurtje te hebben gesport liepen we weer naar huis en wie kwamen we tegen, Jason, hij vroeg hoe het was gegaan enzo, dus we hadden hem uitgelegd dat we 1 vak wilden droppen. Hij regelde dit wel weer zoals hij al zoveel heeft geregeld. Daarna was het tijd om ff te chillen. Lekker niks doen, beetje samenvatting van de eredivisie kijken, jammer AJAX!!!!! En dan is het tijd om voor de eerste keer te koken hier. Subway, Dining Hall en Chicken-pil-a zijn lekker, maar simpele macaroni hoort toch bij het echte studentenleven. Aangezien ik een jaartje op kamers heb gezeten in Den Bosch ben ik ondertussen wel gewend aan dit eten bereiden en het was dan ook zo klaar. Smaakte het ook? Ja het was heerlijk, tijd om weer wat te chillen want veel hadden we niet te doen, volgens mij begint de echte school pas in week 2 omdat dan de vakken definitief zijn. Hopelijk staan er morgen spectaculairdere zaken te wachten want vandaag stelde het nog niet veel voor, maar ach, een rustig begin kan nooit kwaad.

’s-Avonds zouden we gaan zwemmen bij onze Nederlandse vrienden maar er was een klein communicatiefoutje waardoor we ons de rest van de avond verveelde, dan maar even kijken op een van de flyers die we hadden gekregen of er iets te doen was. Op een sportveldje om de hoek was blijkbaar kick-ball bezig, voor diegene die niet weten wat het is, het is een soort eenvoudig honkbal zoals je dat op de middelbare school speelden maar in plaats van te slaan tegen de bal kon je hem wegschoppen, echt iets voor mij! Na een paar potjes gespeeld te hebben, blijkbaar maakte ik een beetje indruk met vangballen en flinke trappen tegen de bal, was het tijd voor een drinkpauze. Deze duurde echter niet lang want we werden gevraagd of we wilden voetballen, het niveau bleek hier niet erg hoog te liggen, samen met wat Indiërs, een Chinees en een paar Amerikanen hebben we lekker een balletje getrapt en een beetje gepraat wat we kwamen doen en waar de andere vandaan kwamen. Blijkbaar vindt iedereen het hier erg interessant dat we Nederlanders zijn want iedereen raakt bijna in shock als je verteld dat je Nederlands bent. Vervolgens zijn ze erg geïnteresseerd in ons en in Nederland. Wat ook opvalt is het feit dat niemand het verschil weet tussen Holland en The Netherlands, dit merkten we in Weaver Hall waar we wonen maar ook nu op het sportveld. Gelukkig is dit makkelijk uit te leggen en sommige hebben we het welbekende filmpje laten zien waarin wordt uitgelegd wat het verschil is tussen The Netherlands en Holland. (https://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc)
We hadden echter niet verwacht dat we zo intensief bezig zouden zijn dus was het wederom tijd voor een frisse douche om vervolgens ons bed in te duiken. How wacht zei ik bed in duiken, dat is fout, Josh klopte op de deur om te vragen of we mee gingen naar Taco Bell samen met twee meisjes die hij kende van vorig jaar. Dit was een van de dingen waar ik naar uit keek, mexicaans eten is een van mijn favorieten en om dit dat in een fastfood vorm te krijgen is perfect. Het smaakte zoals verwacht goed, alleen iets teveel caloriën… de twee meisjes wilden nog naar een of andere vage Chinese tent waar je wat kon drinken, Jelle en ik gingen bijna over onze nek van de lucht toen we binnen kwamen maar eenmaal gewend hebben we hier nog ff gezeten en een spelletje gespeeld en toen eindelijk naar bed. Iets later dan verwacht en gepland maar het was een geslaagde avond!

First real day of school 26-08-2014
Om half 9 moesten we weer in Fifield Hall zijn voor onze eerste les; Tropical Fruit Production, erg interessant en we kregen ook echt meteen les, dit in tegenstelling tot gisteren waarin het alleen introductie was. Erg interessant om het eens te hebben over ananas, sinaasappel, citroen, papaya of coconoten, is namelijk weer eens wat anders dan aardappelen, suikerbieten, tomaten en komkommers. Vervolgens ging er een lijst rond in de klas waar je je moest inschrijven voor een presentatie over een tropische vrucht. Helaas was er al veel gekozen toen de lijst bij mij kwam dus heb ik maar iets willekeurigs gepakt waar ik nog nooit van had gehoord; Wax Apple, blijkt een heel zoete appel te zijn die in Thailand groeit en eruit ziet als een rode peer, erg apart maar wel leuk om hier iets over te gaan leren. Daarna volgde de Plant ID klas van Dr. Perez, deze les was duidelijk iets lastiger dan de vorige twee maar wel leuk, gelukkig hebben we al redelijk wat plantenkennis opgedaan op de HAS dus is het een kwestie van de Engelse termen begrijpen en veel studeren. Planten herkennen en uit de kop leren is nu eenmaal stampwerk maar Dr. Perez brengt het leuk en maakt de lessen interactief waardoor je ook daadwerkelijk nuttig bezig bent tijdens de lessen. Omdat we zoals ik verteld had 1 les laten vallen moesten we een alternatief zoeken, Plant Propagation ook van Dr. Perez leek ons beide interessant dus besloten we om naar de introductie les te gaan. Een leuke les maar we hebben er niet veel geleerd en dit zullen we waarschijnlijk ook niet gaan doen in het komende semester aangezien de stof die wordt behandeld voor ons allemaal herhaling is, helaas. Blijkbaar hebben we toch meer geleerd op de HAS dan we denken, het laatste alternatief is de Palm Tree Short Course, dit is een tweedaagse cursus waarbij er wordt ingegaan op het groeien van palmbomen en andere gerelateerde bomen/planten. Zo hebben we onze 12 credits bij elkaar en zowel Jason als Lyn (Exchange student director) raadde ons aan om het hierbij de laten, plezier is immers ook een belangrijke factor voor een uitwisselingsprogramma. Als laatste les stond Tropical Crop Production op het programma, helaas was de leraar nog op de Bahama’s om hier een productielocatie voor groentes op te zetten. De naam invullen en de reden waarom je de les wilde volgen was dus voldoende. Nu hebben we na 2 dagen al onze lessen bijgewoond en zijn we tot de conclusie gekomen dat er erg veel nieuwe dingen te leren zijn vooral op het gebied van tropische planten. Daarnaast zullen we veel actief zijn bij de Enviromental Horticulture Club (hierover later meer) en bij de verschillende onderzoeken die leraren hier aan het doen zijn om onze kennis verder te verbeteren.
Ohja en had ik al verteld dat het maar goed is dat Jelle en ik allebei niet roken…. Waarom denk je misschien, nou op de hele campus (3x zo groot als Helden en 50.000 personen aanwezig) mag je NIET roken!! In Nederland lukt het nieteens om een klein café compleet rookvrij te krijgen, hier lukt het om een voor Nederlandse begrippen, kleine stad, rookvrij te houden. Kunnen ze bij ons nog een voorbeeld aan nemen….
’s-Avonds was het weer tijd om lekker een uurtje te sporten, na het sporten kwam ik thuis en kreeg ik een mailtje van de Navigators, volgens mij heb ik hier al eens iets over verteld, nu volgt de uitgebreidere versie. Een Navigator is zoals het woord al doet vermoeden iemand die je wegwijs maakt op en buiten de campus. Het zijn studenten van UF die graag kennis maken met buitenlandse studenten, hun meenemen naar feestjes en andere zaken die niet met school te maken hebben.
Ideaal dus, daarnaast organiseren ze tripjes naar onder andere Memphis (Tenessee) en Universal Studios in Orlando, ook kun je op een cruise naar de Bahama’s gaan maar dit gaan Jelle en ik toch maar niet doen. Hier groeien veel andere bomen dan in Nederland maar een geldboom is er helaas geen van. Mijn Navigator bleek problemen te hebben waardoor ze niet meer Navigator kon zijn en dus kreeg ik een nieuwe aangewezen, morgen meer daarover, voor nu: lekker slapen.

Break the week 27-08-2014
Vandaag is het woensdag, de mooiste dag van de week want dit betekent nog 2 dagen school en dan is het weekend, althans normaal gesproken zou dat zo zijn, hier totaal niet. Natuurlijk is het hier ook het midden van de week maar de drang naar weekend is minder, school is erg leuk hier. We begonnen met Horticulture Crop Production, het eerste dat de lerares zegt is: ik ben benieuwd of er een dag is dat de hele klas aanwezig is, vrij dramatisch eigenlijk want de helft van de tijd skippen mensen de lessen dus gewoon (dit doen wij natuurlijk niet). Daarnaast hadden we vandaag plant ID lab, dit betekende over de campus lopen en 18 planten/bomen leren. Opschrijven wat de eigenschappen zijn want volgende week krijgen we een toets waarbij we er 10 moeten kennen. Elke week opnieuw… maar het is leuk en samen met Jelle kunnen we de planten bestuderen. Daarnaast heb ik vanmiddag in de tussenuren kennis gemaakt met mijn Navigator, Courtney, een typische Amerikaanse die wel weet hoe het leven hier eraan toe gaat. Ze weet alles te liggen op en buiten de campus en had er zin in om mij alles te laten zien, ideaal aangezien we tot nu toe niet veel verder zijn geweest dan Midtown Gainesville en Walmart. Ze studeerd pre-med zoals vele hier, UF is voor haar dus een voorbereiding op de medische school. 19 jaar oud maar van feesten houdt ze wel, ook dat kan natuurlijk van pas komen als ik me een avondje verveel! Ook zit ze bij een sorrority, de vrouwelijke versie van de misschien bekendere fraternity’s. Gewoon studentenverenigingen die niks met studeren te maken hebben. Verder heb ik vandaag mijn eerste alligator gezien!!!! Ofja eerste, de eerste in het wild, leuk om te zien maar daar houdt het ook bij op haha het was minder interessant dan ik had verwacht maar goed ook dat maak je mee. Om 19:00 begon de Navigators meeting, mijn Navigator was er niet want ze had een meeting met haar sorrority, gek genoeg was het meisje dat in eerste instantie mijn Navigator zou zijn, Sammi, er wel…. Beetje awkward maar ze moet het zelf maar regelen of ik heb er 2, ook geen probleem! De meeting zelf was vrij slecht georganiseerd zeg maar waardeloos… uur gewacht en toen kwamen er wat trips op een scherm welke ze organiseerde, zaten leuke bij dus daar gaan we zeker aan meedoen(Universal Studios en Memphis, Tenessee). Daarna moest er een spel volgen maar in plaats daarvan was het ouwehoeren met willekeurig mensen, ook leuk! Wederom mensen van over de hele wereld gesproken en na een stukje pizza en wat drinken was het tijd om naar huis te gaan. Klaarmaken en dan naar The Grog, ik weet niet wat het is maar het schijnt erg leuk te zijn op woensdagen dus dat gaan we meemaken. Nuchter? Nee niet bepaald, de Navigator van Jelle had ons naar de meeting wat biertjes gehaald welke we lekker op de kamer konden opdrinken. Zoals kleine schooljongetjes liepen we de trappen omhoog in de hoop dat niemand ons zag, we kwamen op onze gang en zagen een ganggenoot, sneaky als we zijn liepen we voorzichtig naar onze kamer…. BUSTED!!!! Haha nee grapje enige wat eruit kwam was enjoy fellas! Van de 50 jongens op onze gang zijn er waarschijnlijk 40 onder de 21, iedereen vindt het schitterend als iemand bier heeft weten te regelen en zelfs de gangbewaarder, Hendrix, vindt het wel prima. Hij wil alleen niet dat je met een open flesje of blikje op de gang loopt, dikke prima dus. Wij vermaken ons hier wel!
Na een uur in de rij te hebben gestaan…. (eerste week les dus iedereen ging) was het tijd om naar binnen te gaan, 5 dollar entree als je 21 bent en anders 7 dollar, Amerikaanse logica denk ik maar who cares. Binnen was het bomvol en net zoals de vorige keer worden de meisjes hier random aangerand. Elke jongen ligt tegen de meisjes aan te schuren alsof ze in geen jaren seks hebben gehad, raar om te zien maar het went.
Jongens die in Paradies (Malle) zijn geweest vorig jaar hebben gemerkt dat het daar zweten was, dat is niks tegenover gisteren, mun shirt was zeikenat aan het einde maar gelukkig was dat bij iedereen zo. Evengoed vies dus ’s nachts maar even een snellle douche en dan naar bedje, morgen begint de les weer om half 9 maar zonder kater is dat goed te doen!

Typical Thursday 28-08-2014
Vandaag een donderdag zoals ik die wel vaker heb gehad na de bieravonden op de WSL, laam, te weinig slaap, te vroeg op en toch gewoon naar de les gaan. Enige verschil met thuis en hier is dat ik nu geen kater had, dat is dan weer het voordeel van de strenge regels hier wat betreft alcohol.
Hoewel ik geen kater had was ik nog niet bepaald wakker, de weg naar ons lokaal is één lange afdaling met een stoplicht ertussen. Het stoplicht stond op rood, ik stond startklaar om weer op de fiets te stappen, ready, set, GO…. Dat laatste was geen succes, bij het opstappen verloor ik mijn slipper, daarna vloog mijn ketting eraf en kon ik dus vrij weinig, dit tot grotevreugde van alle andere aanwezigen. Gelukkig was het een afdaling dus kon ik een stukje verderop mijn ketting erop leggen en de weg vervolgen. De lessen waren rustig, startend met Tropical Fruit van Dr. Chapperano, een hele rustige man die veel verstand heeft van zijn vak. Hoewel de zaken die we bespraken vrij bekend waren was het toch anders omdat het hier over het tropische fruit en Amerika gaat. Interessant dus!
De volgende les was wederom plant ID, met een digitale microscoop (soort camera) moesten we foto’s van planten maken en de planten morfologisch omschrijven, best interessant en bovendien met een leuk groepje. Even rust en een afspraak maken met de directeur aangezien die alle buitenlandse studenten wil spreken en dan op naar de laatste les van vandaag. Blokuur Tropical Cropping Systems, we waren te laat aangezien we niet goed hadden gekeken hoelaat de les begon maar dat blijkt hier de normaalste zaak van de wereld. Amerikanen nemen het nu eenmaal niet zo nauw met de tijd. De les ging over akkerbouwgewassen maar dan in tropische vorm, best interessant en goed voor de afwisseling. Daarna weer lekker sporten, gister een rustdagje en vandaag weer flink aan de bak!
Planning voor de avond… NIKS DOEN!!! Net zoals de rest hier op de gang, lekker naar de winkel wat gezond voer halen, lees appels, groente voor de macaroni en water aangezien kraanwater hier niet te zuipen is. Daarna op ons gemakje een filmpje kijken en op tijd het bed in, morgen weer een rustig dagje met 1 uurtje les, en daarna een lang weekend! LABOUR DAY op maandag, ik zou niet weten wat het precies is maar in ieder geval een dag vrij van school dus dat is altijd dikke prima!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 11074

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Stage in Brazilië

20 Augustus 2014 - 28 December 2014

4 maanden studeren in Florida

Landen bezocht: