Ondertussen in Gainesville - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu Ondertussen in Gainesville - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu

Ondertussen in Gainesville

Blijf op de hoogte en volg Marco

05 September 2014 | Verenigde Staten, Gainesville

Labor Day 01-09-2014
Labor day is een Amerikaanse feestdag waarop gewoon simpelweg iedereen vrij heeft, althans iedereen met een normale baan. Horeca en sportcentrums zijn namelijk gewoon open, gunstig voor ons want vandaag was wederom een luie dag. ’s Ochtends hebben we geleerd voor onze eerste plantenkennis toets van woensdag en daarna weer lekker een uurtje sporten! Verder niet veel uitgevoerd, kamer schoongemaakt en gechilled. Aangezien we zo nuttig waren geweest vandaag was het tijd om onszelf te trakteren op een echte Amerikaanse maaltijd, hamburger and shake. Zoals het hoort een mega milkshake en een vette hamburger, mag wel voor een keertje. ’s Avonds stond er wederom niet heel veel op het programma, om 9 uur besloot ik maar naar de keuken te gaan om te kijken of hier wat te doen was, even met een paar Fransen gepraat (aangezien ik vloeiend Frans spreek is het makkelijk communiceren….) en al snel kwamen er meer mensen in de keuken. Twee meisjes uit New Jersey kwamen van de vierde verdieping gewoon om nieuwe mensen te leren kennen, er volgden er nog vele. We gingen even naar buiten een frisse neus halen en toen ik terug kwam wilde ik eigenlijk na bed gaan. Ik keek in de keuken en hier zaten nog steeds veel mensen maar nu met gitaren, gewoon een beetje muziek maken. Helaas konden ze Guus Meeuwis met Het is een nacht niet op de gitaar maar een ander liedje: rock me mama van Bob Dylan, konden ze wel. Zelf kon ik het niet maar een ganggenoot, Tom uit Engeland kon het overduidelijk wel! Wat een stem, schitterend om te horen en hij zong zo het hele liedje in z’n uppie. Als ik het van iemand niet had verwacht dat hij zo’n stem zou hebben dan was het wel van Tom, maar schitterend om te zien en te horen. Toch nog een gezellig avondje dus, zolang je zelf maar de mensen opzoekt komt het hier helemaal goed. Gelukkig doen de meeste jongens op de gang dat hier, enkel de Japanners blijven vaak op hun kamer, een gemiste kans voor hun zou ik zeggen maar ach ieder z’n eigen ding! Good night

Schoolweek start on Tuesday 02-09-2014
Aangezien we gisteren vrij hadden hebben we een 4 daagse schoolweek, te beginnen met 2 rustige lessen, stelt niet veel voor en maar goed ook want we hadden moeite met bed uit komen. Aangezien ik nog moe was heb ik mijn privé huishoudster maar ingehuurd om de was te doen, toen ik wakker werd was alles weer gewassen en hing het te drogen, mam misschien een tip voor jou, Jelle doet z’n werk goed! Hoewel we zaterdag niet veel van de wedstrijd hebben gezien vonden we de sfeer wel zo goed en alles eromheen dat we toch maar season tickets hebben gekocht. Dat betekent 7 wedstrijden american football!! Na even wat biertjes te hebben gehaald was het tijd voor voetbal, helaas was het al donker dus hebben we wel gevoetbald maar niet geweldig. Gladde schoenen, geen licht en een hobbelig veld is geen pretje om te voetballen. Aangezien ik mijn voetbalschoenen thuis had gelaten maar ze blijkbaar niet kan missen kan ik mijn vrienden van Kiet Op Klump niet genoeg bedanken dat ik ze krijg toegestuurd, samen met een nog onbekend cadeau.. ik ben benieuwd jongens! Helaas zijn de afgelopen dagen niet erg spannend geweest, maar er staan leuke dingen in het vooruitzicht dus dat komt helemaal goed!


Woensdag 03-09-2014
Koolrabi, wie kent het niet in Nederland? Blijkbaar is dat hier niet het geval, toen de lerares vroeg wie er weleens koolrabi had gegeten was ik gek genoeg de enige in de klas die de hand op stak…. Raar om te beseffen dat dingen die voor ons normaal zijn hier gewoon onbekend zijn. Zoals de Amerikanen geen koolrabi kennen zal menig Nederlander denken dat er één soort palmboom is. Logisch want dat was ook mijn eerste gedacht over palmbomen, echter na de les van vanmiddag ben ik erachter gekomen dat er ten minste 15 verschillende zijn. En helaas voor mij moet ik deze volgende week allemaal kunnen benoemen, wordt nog een hele opgave aangezien ze ongeveer net zoveel op elkaar lijken als dat Paul en ik dat doen; centimeters verschil, net een beetje andere vorm en de een net wat mooier dan de ander. Na de les gingen we eens kijken hoe het zit met de afgelastte wedstrijd van afgelopen weekend, wederom blijkt dat de Amerikaanse logica soms ver te zoeken is. In Nederland zou deze wedstrijd op een van de vrije wedstrijddagen worden ingehaald, in Amerika wordt de wedstrijd gewoon 2,5 jaar later ingehaald namelijk in 2017.
Tip voor als je in Amerika bent: ga eens naar een frozen yogurt zaak, heerlijk! Het werkt hetzelfde als de snoepjes bij de Kruidvat van vroeger, je pakt wat je lekker vindt en betaald voor het gewicht. Aangezien ik ongeveer alles lekker vindt werd het een duur grapje maar het was het geld zeker waard! ’s Avonds was het wederom tijd om te stappen, nadat mijn Navigator ons met de auto had opgehaald, 10 personen in een 5 persoons auto… gelukkig zat ik voorin! Was het tijd voor het pre-gamen zoals ze het indrinken hier noemen. Niemand had muziek dus had ik mijn mobiel maar aan de boksen gehangen, uiteraard klonk er veelal Nederlandstalige muziek, voorwaarde was dat wij mee moesten zingen, gelukkig hebben we beide gouden stemmen dus dat zat wel goed! Grog was wederom gezellig en gelukkig minder druk dan vorige week!

Again lazy Thursday 04-09-2014
Na wederom een leuk avondje stappen was het tijd voor weer de drukste dag van de week met 4 uur les! De eerste 2 waren vrij zwaar aangezien we moe waren dus tijd voor een middagdutje, vervolgens hadden we de agrarische les. De leraar had gezegd dat we op een andere locatie moesten zijn maar natuurlijk waren we dit vergeten, eenmaal aangekomen op de locatie (half uur telaat) was de leraar erg blij dat we er waren. Ondanks de tijd hadden we niks gemist, de les bestond simpelweg uit een gewas kiezen en dit gaan zaaien op een stukje braakliggende grond. Hoewel Jelle en ik ons stukje vrij snel geprepareerd hadden bleek dit bij sommige klasgenoten toch ietsje moeilijker te zijn. Schoffels gebruiken als hark, gleuven maken zodat het water weg kan stromen? Zaaien op een ondergrond die ongeveer net zo vlak was als de Alpen en nog meer van zo’n gekke fratsen. Benieuwd of hun plantjes goed groeien, hopelijk kan ik in ieder geval over 3,5 maand mijn pinda’s gaan opgraven.
Even een zijweggetje over de levensstijl van de mensen hier, toen ik 3 jaar geleden in New York was viel vooral op dat iedereen haast had, alles moet snel en het woord; rust kwam bij de meeste niet voor in het vocabulaire, hoe anders is dat hier in Gainesville. Hier staat het woord rust dikgedrukt bij iedereen en ontbreekt de stress, niemand heeft haast, iedereen stopt voor elkaar bij oversteken en dergelijke terwijl we thuis nog geen geduld hebben om even iemand voor te laten gaan.
Jelle ging met zijn Navigator voor de boodschappen zorgen zodat ik lekker 2 uur kon beach-volleyen! 2 kleine toernooitjes gespeeld waarbij mijn lengte natuurlijk van pas kwam, erg leuk om weer met mensen uit Finland, Duitsland, India en Amerika samen te sporten. Jelle wou persé een kamerplant dus had hij bij de winkel maar een Basilicum plant meegenomen, ziet er leuk uit en is lekker, perfecte combi.
Tijd voor onze eerste echte maaltijd sinds 2 weken, macaroni en simpel eten bij de dining hall zijn op zich dikke prima maar ik heb toch liever een lekker stuk vlees. En dat kwam er, bij het Texas Roadhouse was er namelijk genoeg keuze! Dit typisch Amerikaanse restaurant met de pinda’s op tafel, buffel hoofd aan de muur en houten bankjes had wel een Nederlandse tintje; net als de stewardes in het vliegtuig liep de serveerster hier op klompen, zo voelt het weer als thuis.
De keuze viel uiteindelijk op een stuk koe van 500 gram, perfect gebakken! Het rare was dat ik één cola bestelde en toen ik deze half op had stond de volgende al voor mijn neus, zonder dat ik erom had gevraagd, raar maar ach dat is Amerika. Het was proppen maar zonde om zo’n goede steak te laten liggen dus heb ik hem maar op gegeten. Ruimte voor een toetje was er niet, ik mag dan wel groter zijn dan alle Amerikanen maar beter eten kan ik nog niet, misschien over 4 maanden..
De eerste NFL game van het seizoen was ’s avonds op tv en aangezien Wikipedia niet alles uitlegd over American Football heb ik dit tijdens de wedstrijd maar even gevraagd aan een paar ganggenoten, blijkt toch een ingewikkelde sport te zijn. Achja zaterdag maar gewoon met de rest meejuichen dan komt dat helemaal goed! Morgen nog een beetje les en dan staat er een mega weekend voor de boeg, Match day op zaterdag en een uitstapje naar St. Augustine Beach (oudste stad van Florida) op zondag!

  • 11 September 2014 - 18:05

    Moijer:

    "wordt nog een hele opgave aangezien ze ongeveer net zoveel op elkaar lijken als dat Paul en ik dat doen; centimeters verschil, net een beetje andere vorm en de een net wat mooier dan de ander"

    Bedankt voor het compliment. Mooi dat je nu eindelijk zwart op wit toegeeft dat pap en mam het bij de eerste keer hadden moeten laten :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 11065

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Stage in Brazilië

20 Augustus 2014 - 28 December 2014

4 maanden studeren in Florida

Landen bezocht: