just another week - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu just another week - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu

just another week

Blijf op de hoogte en volg Marco

11 September 2014 | Verenigde Staten, Gainesville

Friday 05-09-2014
Vandaag wederom maar één uurtje les, iedereen kreeg groentes mee naar huis maar niet voordat we deze allemaal herkend hadden. Een jongen moest voorin de klas de gewassen omhoog houden welke de lerares zei, te beginnen met sla. Geen erg moeilijke opgave zou je zeggen, maar op het moment dat de jongen een witte kool omhoog hield werd me toch duidelijk dat het niveau hier beduidend lager ligt dan op de Has. Tijd om weer eens gezond te koken, met de groentes die we hadden gekocht en die we gratis in de les hadden gekregen konden we goede macaroni maken! Aangezien macaroni sportvoer is moesten we dus ook weer naar de gym, op de terugweg was er weer eens een tropische storm aan de gang, aangezien we niet van suiker zijn renden we maar naar huis, eenmaal thuis besefte ik dat ik mijn sleutels kwijt was… niet erg relax dus maar weer door de regen teruglopen kijken of ze onderweg ergens lagen. Mensen vinden het blijkbaar erg grappig dat mensen zeikenat door de regen lopen terwijl ze zelf een paraplu hebben aangezien iedereen naar mij lachtte, of waarschijnlijk uitlachtte. Daarbij is de regen hier is zo extreem dat de wegen veranderen in watervallen, de putten zijn ongeveer 4 keer zo groot als thuis dus waarschijnlijk heeft die mooie waterval mijn bos sleutels meegenomen. Ff een nieuwe sleutel fiksen dus, gelukkig is dat hier zo gebeurd het kost alleen geld. Beetje pech maar ach ook dat heb je soms!
’s avonds was het tijd voor ons eerste Amerikaanse huisfeestje, 2 dollar entree en dan onbeperkt drinken, vrouwen waren zoals altijd goedkoper uit, 1 euro entree.. helaas was het bier rond 12 uur op dus zijn we maar ergens anders gaan feesten. Aangezien ik de bank hier erg lekker vond liggen en de regen buiten iets minder was de keuze snel gemaakt, om 9:30 weer naar huis want de wedstrijd zat eraan te komen. Net als ik was ook mijn telefoon niet ongeschonden uit de avond gekomen, gelukkig is het maar een klein stukje wat er kapot is dus kan de relatie tussen mij en mijn telefoon gewoon verder gaan.
Het leuke was wel dat je nu begint te merken dat er steeds meer bekende zijn, in zo’n korte tijd leer je zoveel mensen kennen en nu kom ik ze overal tegen. Zo voel je je in ieder geval steeds beter thuis.

Match day part 2 06-09-2014
Na de afgelastte wedstrijd van vorige week was het deze week tijd voor een herkansing, met onze brakke kopjes van gisteravond hebben we maar rustig wat proberen te eten en vervolgens klaarmaken voor de wedstrijd die om 4 uur begon. Om half 4 waren we in het stadion want we wilden toch wel het begin zien, zoals je dit kent van de films was de marching band volop actief. Lopend op het veld in verschillende patronen gaf dit een mooi aanschouw, vervolgens begon om 4 uur de wedstrijd. Van tevoren was al duidelijk geworden dat de tegenstander, Eastern Michigan Eagles, niet erg goed waren. Dit bleek erg zacht uitgedrukt aangezien de eindstand 65-0 was..
Voor de slimme onder ons, dit zijn geen 65 goals zoals bij voetbal maar ongeveer 9 touchdowns (6punten) en de rest van de punten werd behaald met de vrije schoppen na een touchdown (1 punt) en onderscheppen van een aanval (3 punten). Toch was de wedstrijd leuk om te zien, het stadion zat ongeveer voor 75% vol, oftwel ruim 70.000 toeschouwers. Aparte aan de toeschouwers hier is dat er geen spreekkoren worden gezongen of liedjes, enkele Go Gators, It’s nice to be a Florida Gator en de wave. Wanneer het scheidsrechterssextet een foute beslissing maakte werd er weleens bullshit geroepen maar daar bleef het bij, een nettere bedoeling zonder hooligans dus. Aan het einde begon het een beetje saai te worden aangezien the Gators toch wel wonnen maar verder was het een schitterende beleving. De regels zijn me nog steeds een beetje onduidelijk maar dat komt vanzelf goed! ’s Avonds waren we nog steeds moe dus echt uitgaan zat er niet in, we gingen naar een sheesha bar. Voor diegene die niet weten wat een sheesha is, wij noemen het gewoon een waterpijp. Hoewel de muziek anders deed vermoeden was het een rustige bedoeling, lekker chillen en een voordeel was dat je niet om ID kaart werd gevraagd, helaas voor mij had ik geen behoefte aan alcohol, wie had dat gedacht dat ik dat nog eens ging zeggen. Waarschijnlijk kwam het door de kater van de dag ervoor maar ach geen bier is soms zo slecht nog niet, tenminste als de andere personen om je heen ook niet drinken.
Na 2,5 week merk je toch wel de grote cultuurverschillen tussen Nederland en Amerika, ook de Amerikanen blijven maar zeggen hoe zeer ze nu pas beseffen dat er zoveel verschillen zijn tussen onze culturen. Onze gang bestaat uit ongeveer 8 nationaliteiten en ieder heeft z’n eigen gewoontes en gebruiken, niemand die een ander belachelijk maakt of ruzie heeft, alles gaat z’n gangetje en iedereen gaat normaal met elkaar om. Goed om te zien en prettig om in te leven!

Sunday beachtrip 31-08-2014
Na een rustige zaterdagavond was het tijd voor een relaxdagje aan het strand, met de Navigators (150 personen) gingen we naar St. Augustine, dit is het oudste dorpje van Amerika (en niet alleen Florida zoals ik in mijn vorige verslag fout heb gezegd). Zometeen meer over het dorpje, eerst onze eerste strandervaring in de VS. Het stelde eigenlijk niet zoveel voor maar was wel erg gezellig, balletje trappen, football gooien en frisbeeën, daarbij moet gezegd worden dat dit laatste een gevaarlijk sport blijkt te zijn. Tijdens een wedstrijdje ultimate frisbee was ik net iets te enthousiast toen ik de frisbee wilde vangen, met een fantastische sliding had ik hem uiteindelijk. Nadeel was dat ik mun been wel deels had open liggen, het zand was ongeveer net zo zacht als beton. Aangezien het water hier wat warmer is leven hier ook andere dieren dan in de Noordzee, logisch… echter de walvissen die op de infobordjes stonden hebben we niet gezien, wel een ander fascinerend dier; toen we aankwamen bij dee baai zagen we iets bewegen in het water, een walvis was het niet maar wat dan wel. Het beest ging in ieder geval flink tekeer, wat zeg ik 1 beest, het waren er 2, en schaamte kenden deze dieren niet aangezien ze bezig waren met een flinke vrijpartij! Maar nu weten we nog niet welke dieren het zijn, onze Amerikaanse vrienden waren hier inmiddels achter maar het dier dat ze zeiden kenden Jelle en ik niet. Het bleek uiteindelijke om een zeekoe te gaan, niet dat ze gewoon sea cow zeggen, neeeeee ze moeten weer een of ander woord bedenken wat we niet kennen, maar goed het was grappig om te zien. Tijd dan voor wat echte cultuur, aangezien wij echte cultuurliefhebbers zijn… eerder verteld ik dat het dorpje St. Augustine erg oud is voor Amerikaanse begrippen. Hoe oud is oud dan zul je denken, nou oud is hier dus niet zo oud als dat wij gewend zijn. Het dorpje is opgericht in 1672, terwijl ons schitterende Helden zijn eerste naamsbekendheid kreeg in 1144, nogal een verschil dus. Maar dit is niet erg gek aangezien wij Europeanen Amerika inmiddels hebben ontdekt. Het fort dat wij hebben bezocht was het Castle Saint Marco, waarschijnlijk heette het anders in het begin van de bouw maar hebben ze het later vernoemd naar de wereldberoemde uitwisselingsstudent uit Nederland. Dit fort stelde voor ons niet zoveel voor, tijdens reizen naar Egypte, Griekenland, Duitsland, Engeland en Turkije heb ik inmiddels al genoeg oude gebouwen gezien, maar goed voor Amerikanen is dit een interessante plek. Na een geweldige tour door het fort, er was niet erg veel te zien. Het leken een soort gevangenissen maar het grote verschil tussen een gevangenis en dit fort is toch wel dat hier geen mensen gevangen zaten. Waarom niet vraag je je af? Nou dat kwam omdat er niemand was om gevangen te nemen, als je als eerste aankomt kun je moeilijk iemand gevangen nemen. Gek dat zo’n stuk land pas 400 jaar geleden is ontdekt…
Na onze mega lang durende tour (10 minuten want toen waren we het beu) was het tijd om huiswaarts te keren.
Een rustig dagje maar dat mag ook wel aangezien we het hier zo mega druk hebben.
Even nog een zijweggetje, bij een van onze lessen moesten we een groepje maken, bestaande uit Chris Miller (Amerikaan), Spencer Ong (Japanse Amerikaan), Jelle Broeders (Brabander) en Marco Heijnen (Limburger. Mooi zooitje ongeregeld bij elkaar en dat bleek ook bij de naam voor ons groepje, na een hevige discussie op de whatsapp kwamen we na 20 verschillende namen uit bij Nederlandse Gabberkoppen (ideetje van Jelle), aangezien het gesprek hierna dood liep dachten we dat we nog steeds geen naam hadden, toen ik net in de mail keek bleek dit echter niet waar te zijn. Professor Zhao zal niet weten wat onze naam betekend maar in de mail stond, Dear Nederlandse Gabberkoppen…. Blijkbaar snapten de Amerikanen niet dat het een grapje was maar met google translate kom je niet veel verder dan Dutch gabber Heads dus waarschijnlijk dachten ze dat het wel oke was. Prima groepsnaampje dus!

Maandag 08-09-2014
Vandaag weer een rustig begin van de week zoals dit elke week het geval is, 1 uurtje les en voor de rest niks doen. Ofja schoonmaken, leren, sporten, koken en wassen aangezien dit in het weekend nooit gebeurd. De les stelde wederom niet erg veel voor, langzaam krijg ik het idee dat de lerares meer interesse heeft voor de smaak van de groentes dan voor de werkelijke productie ervan, enfin we hadden een toets vandaag, en moeilijk dat die was!! Het was een toets voor bonus punten dus gelukkig telt het niet echt mee maar ik had wel de volle minuut nodig om de toets te maken! Na het schoonmaken en leren, beetje bijpraten met Courtney en vervolgens koken. Geen macaroni maar vis met kool, langzaam beginnen we echte chefkoks te worden hier! Daarnaast begint Jelle steeds meer een Nederlandse volkszanger te worden aangezien hij dagelijks Nederlandstalige muziek luisterd met de lyrics op het scherm en vervolgens uit volle borst meezingt… nog even oefenen Jelle!
Na het sporten toch maar even gegeten bij de dining hall, lekker scrambled egg met groente…. Althans dat was de bedoeling, ware het niet dat het ei geen ei was! Toen het ei mengsel op was pakte de kok een pak wat eruitzag als melk, logisch leek mij, echter toen ik op de verpakking keek stond er dat het een kant en klaar mengsel voor scrambled egg was! GOOR! Maar goed zonder te proberen mag je niet oordelen, hoewel ik thuis toch verse eieren gewent ben van mijn eigen kipjes nam ik een hapje van het ‘’ei’’. Verder dan één hapje kwam ik niet, bah wat was dat goor. Lieve kipjes, ik mis jullie lekkere eitjes!!
Dinsdag 09-09-2014
Na het ei drama van vanmorgen was het tijd voor een cornflakes drama, de chemische troep die ik had gekocht bleek zo goor te zijn dat ik maar zonder ontbijt de deur uit ben gegaan. Toch maar Frosted Flakes kopen ipv een of andere oranje-groene drap.
Verder kunnen jullie je misschien herrinneren dat er 1,5 week geleden een aanval was op een meisje op campus, nu zijn we een tijdje verder en ondertussen is het landelijk nieuws geworden! Er zijn in 2 weken tijd 5 aanvallen geweest op meisjes, waarvan gisteren eentje met een mes, de dader lijkt blijkbaar op mij, 6,5 feet tall, white en een stoppelbaardje… vandaar misschien dat de politie die vanochtend bij het klaslokaal vandaan liep mij raar aan keek. Gelukkig ben ik niet die dader maar voor de meisjes hier op campus toch een enge gedachte! School heeft ondertussen meer politie en surveillance teams ingezet, waarschijnlijk zal het binnenkort wel worden opgelost.
Na de les was het tijd om even de palmbomen voor de toets van morgen te gaan leren, nooit geweten dat ze zoveel op elkaar leken, ben benieuwd of het wat wordt morgen!
’s avonds was het tijd voor de eerste vergadering van de Environmental Horticulture Club, wederom gratis pizza, tijdens de vergadering kwamen er enkele sprekers aan het woord en werd er kort uitgelegd wat er het komende jaar zou gebeuren.
Verder ben ik nog steeds aan het wachten op het pakketje van KOK en hebben we de wedstrijd Nederland-Tsjechië gekeken. De livestream die we hadden gevonden was ongeveer net zo slecht als de wedstrijd zelf, ohnee wacht de wedstrijd was nog slechter! Wat een drama weer maar goed, met een ex-PSV’er komen we er wel!
Vandaag een dagje niet sporten voor mij, te laam en mijn been wat nog steeds open is, vindt sporten niet zo leuk. Hoewel Jelle wel ging sporten heb ik me maar bezig gehouden met het leren voor morgen, regelen van stage in Brazilie aangezien de universiteit daar een beetje lastig doet en beetje tv kijken. Op de een of andere manier wil iedereen hier steeds elke avond uit, normaal zou ik zeggen ja maar aangezien ik niet overal binnenkom (voel me af en toe net een klein kind) en omdat we elke dag vroeg les hebben, is elke dag uitgaan geen strak plan.

Break the week 10-09-2014
Na een moeizaam begin en een saaie les was het tijd om te sporten, heerlijk ff een uurtje al het luie zweet eruit rennen, fietsen, roeien en een beetje spiertjes kweken. Toen ik terug kwam stonden de punten van onze toets op internet, niet erg spannend aangezien de toets slechts een bonustoets was maar ik had 70% goed. Niet slecht voor een ‘’onverwachtte’’ toets. Na nog even geleerd te hebben was het weer tijd voor onze tweede plantenkennis toets. De 14 palmbomen die ik moest leren zaten ongeveer in mun koppie dus ik was er klaar voor. Eerst kregen we de punten terug van de vorige toets, toch wel een beetje spannend het eerste echte punt….. 96% goed!! Oftewel een A, hier kennen ze geen 1-10 maar A-B-C-D-E, je kunt dus een paar foutjes maken en toch een A hebben, best chill. Dus ik ging met goed vertrouwen mijn tweede toets maken, wederom bijna alles goed op één palmboompje na. Tijdens het leren van de planten voor volgende keer werd me toch duidelijk dat al die jaren bij Pieter Heynen kwekerijen eindelijk z’n vruchten begint af te werpen. Plantennamen als Leylandii, Viburmun, Vinca en Ilex moet ik nu leren en het feit dat ik ze al deels kon herkennen helpt toch wel een beetje mee. Hoewel ik me erger aan een van m’n klasgenootjes, de jongen vraagt letterlijk alles 2x na, heeft een lontje zo kort dat je het niet kan aansteken en als de bom dan voor de zoveelste keer barst heb ik respect voor de begeleidende docent dat ze zo rustig blijft. Waar was ik gebleven, ohja ondanks het ergeren aan mijn klasgenootje zijn de plant ID klassen erg leuk. Een heel andere manier van lesgeven is het rondlopen in de tuin en op de campus maar hierdoor leer je de planten beter kennen en het blijft interessant.
Eenmaal thuis aangekomen was het tijd om naar de supermarkt te gaan, omdat we toch een beetje gezond proberen te eten zijn de boodschappen vaak duur. Een paprika kost hier al gauw 3 dollar en een pakje fatsoendelijk snijvlees kost al gauw 6 dollar… maar goed het is het waard aangezien de chemische meuk hier niet te vreten is. Na het vlees en de groente kwam ongeveer het gelukkigste moment van de afgelopen 3 weken, BROOD! En niet zomaar brood, 5 granen italiaans brood made from scratch, blijkbaar moeten ze dat hier op de verpakking zetten zodat mensen snappen dat het daadwerkelijk normaal brood is en niet weer een af ander chemisch namaakbrood. Natuurlijk kunnen we het brood nog niet proeven maar het zag er veelbelovend uit! Bovendien was 3 dollar (€2,30) niet duur. Nadat we alle overige zooi bij elkaar hadden geraapt en onze privé chauffeur Josh zo vriendelijk hadden gevraagd om een beetje drank te kopen zodat we zaterdag niet met lege handen aankomen bij het tailgaten, was het tijd om naar huis te gaan. Eenmaal thuis kon ik gaan proberen of het brood daadwerkelijk aan mijn hoge verwachtingen voldeed en of het enigszins in de buurt kwam van het brood van ’t Bölke. En jawel hoor, na 3 weken geen normaal brood te hebben gehad was het nu tijd voor het echte werk, toen het brood half op was ben ik maar gestopt omdat ik het zonde vond om alles in één keer op te eten, maar oooooo wat was ik blij dat er weer eens normaal brood kon worden gegeten. Nooit gedacht dat ik zo enthousiast kon zijn over brood maar waarschijnlijk kunnen pap en mam begrijpen hoe dit gevoel was toen hun thuis kwamen na een paar weken Amerika en ook weer voor het eerst normaal brood aten.
Wij kunnen in ieder geval weer vooruit, vanavond niet uitgaan maar rustig avondje bij iemand thuis wat biertjes drinken en op tijd naar bed, aangezien we dan morgen misschien een keertje niet brak zijn. Echter morgen-vrijdag-zaterdag maken we dat weer allemaal goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 11063

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Stage in Brazilië

20 Augustus 2014 - 28 December 2014

4 maanden studeren in Florida

Landen bezocht: