Bahama's and Roadtrip New Orleans! - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu Bahama's and Roadtrip New Orleans! - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu

Bahama's and Roadtrip New Orleans!

Blijf op de hoogte en volg Marco

30 November 2014 | Verenigde Staten, Gainesville

Study 16-11-2014
Met nog een paar weken te gaan hebben we deze week een drukke week voor de boeg. 2 presentaties, 2 examens en 1 verslag, aangezien ik gisteren niet gezopen had was het vandaag tijd voor een middagje studie gevolgd door een avondje relaxen. Niks mis mee aangezien ik vanaf vrijdag dan niks meer hoef te doen voor 1,5 week! BAHAMAS en NEW ORLEANS!!!!

Again study 17-11-2014
Vandaag na de les wederom studeren, even goed voer maken met Jelle en aan m’n verslag werken. Chloé vroeg me of ik mee wilde naar een free food event in Reitz, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Eenmaal aangekomen bleek het een food seminar te zijn, er kwamen 4 sprekers waaronder 1 boer en 3 koks. 1 Daarvan is momenteel in de strijd voor TopChef van Amerika (een tv show). De eerste spreker, een boer die veel gaf om de grond want grond was in zijn ogen het begin van een goed eindproduct, was een beste spreker. De 3de maakte een gerecht van rauwe zalm met Japanse aioli en de laatste spreker was dus de kandidaat van TopChef welke een insprirerend verhaal had over haar leven en hoe ze bleef veranderen om uiteindelijk iets te doen wat haar passie is.

Nu vragen jullie je wellicht af hoe de tweede spreker was… nou niet best kan ik je vertellen. Het was een kok die een rijdende pizza wagen had en deze pizza’s maakte met de beste en de meest verse ingrediënten die hij LOKAAL kocht. Hij begon erg zenuwachtig en helaas verbeterde dit niet tijdens de presentatie. Na een paar flinke zuchten en zweetuitbarstingen vertelde hij dat zijn tomaten uit Californië kwamen. Voor de mensen die niet weten waar Californië ligt, dit ligt aan de uiterste westkust van Amerika terwijl Florida aan de uiterste oostkust ligt. Kortom niet erg lokaal, dit bracht mij op het idee om het een vraag daarover te stellen aangezien ik wel nieuwsgierig was geworden. Toen ik dus vroeg waarom hij zijn tomaten uit Californië haalde in plaats van Florida gaf hij het antwoord dat ze daar meteen na het oogsten werden ingeblikt. En vervolgens haalde hij ze naar Gainesville om zijn pizza’s hiermee te bestrijken. Het feit dat ze werden ingeblikt in Californië leek me niet echt een goede reden om ze niet in Florida te kopen maar goed. Kortom deze man had niet de meest verse ingrediënten, laat staan lokaal geteeld en aan zijn verhaal te horen wist hij niet goed wat die deed want als je een spiekbriefje nodig hebt terwijl je over je levensverhaal verteld, dan is er iets niet in orde. Het eten was overigens dikke prima!

Cold 18-11-2014
Vandaag een koud dagje, kouder dan in Nederland en vanacht gaat het zelfs vriezen. Later bleek dat dit het koudste etmaal was sinds 40 jaar, overal maar dan ook echt overal in Amerika (in ieder geval in iedere staat, Miami kent geen kou haha) was het onder 32 graden Fahrenheit oftewel 0 graden Celsius. Verder vandaag niet veel spannends, een presentatie gegeven over pinda’s voor een vak en ’s avonds hebben Jelle en ik ons eerste thanksgiving maal ooit gehad. Bij de horticulture club meeting was het de bedoeling dat iedereen thanksgiving food mee nam, wij kennen het niet dus profiteerden we eens, we hadden immers al iets anders voor hun. Het eten was dikke prima en vervolgen was het tijd voor ons stuk, een presentatie over de HAS. Voor vele studenten was dit een hele openbaring aangezien ze nooit meer te weten zijn gekomen over scholen in andere werelddelen. Het verschil: 50.000 studenten op UF ten opzichte van een luttele 3.000 op de HAS, meer dan 100 gebouwen op UF, slechts 3 bij de HAS en zo nog een paar dingen. Ze vonden het blijkbaar wel interessant en wij vonden het leuk om iets te vertellen over onze school, hopelijk komen er een paar studenten volgend jaar bij ons studeren want uiteindelijk is dat het doel van deze hele uitwisseling!

Nog steeds koud 19-11-2014
Vandaag was het nog steeds erg koud, wederom in lange broek en vest naar school en dit terwijl Jason ons nog had verzekerd dat het niet onder de 20 graden werd. Missschien bedoelde hij 20 graden Fahrenheit wat gelijk staat aan ongeveer -7 graden Celsius. Maar goed, wij zijn Nederlanders dus we kunnen wel tegen wat kou, dit in tegenstelling tot onze klasgenoten die letterlijk stonden te trillen op hun benen toen we onze plantentoets buiten hadden. Van de zenuwen kan het niet zijn want erg moeilijk is dit niet. Aangezien mijn gatorID nog bij iemand was kon ik niet naar de sportschool, dus heb ik maar buiten een rondje gerend. Toch best koud in korte broek en shirt maar goed we moeten genieten van de kou want morgen gaan we weer naar Miami waar het 27 graden Celsius is. Eerst een lange dag school en vervolgens weer een lange autorit maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met het weekend. Even een tripje naar de Bahama’s! lekker zonnen en bier drinken in de bar aangezien de alcoholgrens hier 18+ is!!!!! Eindelijk legaal drinken sinds 3,5 maand, wat me weer brengt tot het volgende punt. Nog 8 dagen les en 4 examens en dan is het gedaan met de pret. Rondreizen met pap en mam en dan weer terug naar Nederland, klaarmaken voor het volgende avontuur!

Painting the football field 20-11-2014
Vandaag een heel drukke dag, eerst les en vervolgens een afspraak met Jason om te helpen bij het verven van het football field. Een hele ervaring aangezien het verven van velden in Nederland niet gebeurd. Met de hand en met kleine karretjes worden voor elke wedstrijd de logo’s, lijnen en nummers opnieuw geverfd. Jelle en ik hadden de eer om hier mee te helpen en het stadion op deze manier eens van een andere kant te bekijken. Je komt namelijk niet zomaar op het veld, laat staan dat je meehelpt. Maar onze hulp werd geappricieert door de medewerkers en na een dik uur gingen we weer na huis. Op voor na de volgende les en vervolgens een examen maken omdat we dit morgen niet kunnen doen want dan zitten we op de boot naar de Bahamas. De punten die ik vandaag terug kreeg vielen op z’n zachtst gezegd niet tegen, 100 voor een opdracht, 97,8 vooor een examen en nog een 97 voor een examen. Zo haal ik de vakken hier wel! Meteen na de toets van horticulture crop production gingen we met de auto naar Miami, 1 nachtje in het hotel om vervolgens vrijdag naar de Bahama’s te gaan met het cruise schip. Niet erg spannend in Miami aangezien we hier al geweest zijn. Snel naar bed en op naar morgen!

Bahama’s cruise dag 1 21-11-2014
Vanochtend hadden we tijd over dus gingen we maar even naar het strand, wind, regen en aangespoeld zeewier is niet bepaald hetzelfde beeld als 1,5 maand geleden toen we hier waren. Helemaal verlaten en koud maar goed we hebben de mooie kant van Miami Beach gelukkig al kunnen zien. Even lekker ontbijten en op naar het schip, met een paar kleine omwegrondjes kwamen we uiteindelijk bij de boot, ingecheckt en genieten van de zon…. Ofja als die er was, helaas regende het dus gingen we maar stug in de bar bier drinken. Ze checken alleen de ID van diegene die het bier koopt, ideaal want zo konden Jelle en ik als minderjarig toch genieten van een biertje. We hadden een beetje honger gekregen dus gingen we het buffet maar eens testen (de gehele cruise was all inclusive qua eten en voor frisdrank all inclusive betaalde we 20 dollar). Het eten was verrassend goed dus dat beloofd een goede cruise te worden. Aangezien het water van het zwembad een beetje koud was gingen we maar in de jacuzi, onder het genot van een cocktail en een paar gekke Engelse meiden was dit prima toeven.

Om 8:15 hadden we avondeten, met onze Duitse vrienden zijn we maar aan een tafel gaan zitten. Elke tafel had 3 obers en je kon zoveel voorgerechten, hoofdgerechten en toetjes eten als je wilde allemaal van de kaart. Elke dag is er blijkbaar één voorgerecht wat speciaal is, vandaag waren dat escargots. Aangezien ik die nog nooit had gegeten was het tijd om dit te proberen, samen met ‘heart of iceberg lettuce’ waren dit mijn voorgerechten. Prima te eten die slakken maar de gedachte dat ik een slak eet maakt het ietsje minder. Als hoofdgerecht stond er degelijke steak op het menu met afsluitend een chocolade mouse en kaasplankje. Omdat het een beetje een luxe bedoeling was hebben we maar een glas wijn bij het eten gedronken, normaal drink ik dit niet maar het beviel prima!
’s Avonds was het tijd om te gaan stappen, ja er is een club op de boot. De club is ongeveer half zo groot als Dotje dus dat is voor een schip geen verkeerde maat. Na een mooi avondje stappen en pizza na was het tijd om te gaan slapen, een geslaagde eerste dag!

Nassau (Bahama’s cruise dag 2) 22-11-2014
Toen ik wakker werd waren we op de Bahama’s en wel in de hoofdstad Nassau. Helaas was het weer nog steeds waardeloos maar dat deed er niet veel aan af, we gingen een rondje lopen maar al snel sloeg het weer over naar zware regen. Maar snel in een taxi gestapt richting het strand (niet erg logisch, ik weet het). Aangekomen bij het strand ofja hotel, gingen we maar de zee in. Nog nooit had ik zo’n grote golven gezien, 3 meter hoog en ze bleven maar komen. Jelle, George en ik vonden dit wel leuk dus we bleven fijn in het water. Tot een paar keer toe werd ik neergeslagen op de grond door de golven, vervolgens werd je terug het water ingezogen.. dit was nogal gevaarlijk daarom kwam de politie ons melden dat we eruit moesten. Aangezien er maar 1 strandtentje was gingen we hier naar binnen. Een paar negers die aan het beunen waren en een klein barretje die veelste duur was maar goed bij gebrek aan anders gingen we hier maar een cocktailtje drinken. Vervolgens weer de taxi terug naar de boot, even opfrissen en dan weer opnieuw rondlopen.
Een paar Australiërs zaten in een cafeetje de wedstrijd tussen Manchester United en Arsenal te kijken, dus ik ben hier maar aangeschoven. Een paar pilsje genuttigd en samen met Tom een Cubaanse sigaar gerookt en genoten van de wedstrijd. Niets mis mee! Daarna heel even de jacuzi in en een klein rondje in Nassau gelopen maar op tijd terug naar de boot want om 8:15 stond het avondeten weer klaar. Captain’s diner was het vandaag dus dat betekende goed voer! Voorgerecht was alligator en champignons, hoofdgerecht van steak en kreeft met als toetje weer de chocolade mousse. Wederom een paar flessen wijn gedronken met z’n allen om het maar een beetje ‘fancy’ te houden.

’s Avonds gingen we uit in Nassau, voor het eerst sinds ruim 3 maanden kan ik legaal drinken aangezien de drinking age hier 18 is. Dit vond mijn portemonnee minder leuk maar goed voor een keertje maakt dat niet uit, prima avondje zou ik zeggen!

SUNday FUNday (Bahama’s cruise dag 3) 23-11-2014
Vandaag was er gelukkig wel zon, dit betekende simpelweg de hele dag op de boot niksen en zonnen. Heerlijk aangezien gister een lange en vermoeiende dag was. ’s Avonds weer goed eten en vervolgens naar het casino want ook dat was er op de boot en omdat casino’s in de meeste delen van Amerika verboden zijn en 21+ was ik hier nog niet geweest. In Nederland was het ook al een tijdje geleden en Jelle was nog nooit in het casino geweest dus met z’n tweeën gingen we roulette spelen. Helaas had ik niet zoveel geluk maar goed het gaat om het plezier zullen we maar zeggen….
’s Avonds weer uitgaan en morgenvroeg weer terug naar huis

Back home 24-11-2014
Vroeg eruit, lekker ontbijten en weer terug naar Gainesville. Marc had nog iets teveel gedronken kwam hij achter na 45 minuten dus gelukkig was hij zo verstandig om het stuur aan mij te laten. Ruim 3,5 uur heb ik naar Gainesville gereden en het laatste stukje had Marc toch maar gereden zodat ik nog een beetje kon slapen. Lang geleden dat ik in een auto heb gereden maar gelukkig verleer je dat niet zomaar. Eenmaal thuis moest ik meteen door naar het voetballen aangezien een paar bekende een wedstrijd hadden en ze konden nog wel spelers gebruiken. Over de uitslag zullen we het maar niet hebben…. Snel de was doen en mijn verslag inleveren en op tijd naar bed want morgenvroeg vertrekken we naar Panama city-New Orleans en Pensacola voor een 5-daagse roadtrip!

Panama City 25-11-2014
Op tijd opstaan en even snel wat eten om vervolgens te beginnen aan onze roadtrip, samen met Jelle, Julien, Marc, Michael, Michelle, Vanessa en Hanna gaan we naar Panama City, New Orleans en Pensacola Beach. Weer eens wat anders dan de Bahama’s zullen we maar zeggen. We hebben 2 auto’s en ik zit in de vrouwen auto, niet erg hoor, ook weereens wat anders dan met allemaal jongens in de auto. Na een paar uurtjes komen we aan bij ons hotel in Panama City, een schitterend hotel wat erg goedkoop is vanwege het seizoen. Jammer dat het regent en dat er geen clubs open zijn maar goed we vermaken ons wel. Aangezien het Michelle’s verjaardag is gaan we bij een restaurant van haar keuze uit eten. Een prima visrestaurant waar we ons eerste avondmaal van deze trip verorberen. Vervolgens naar de Publix om wat drank en een verjaardstaart te kopen want omdat er niks open is in Panama City gaan we maar drinken en spelletjes doen op de hotelkamer. Blijkbaar is de grootste club van Amerika gevestigd in Panama City maar deze is dus niet open, beetje jammer maarja. Na het drinken wouden Jelle, Michael en ik toch nog even de hot tub in, dit afwisselen met een frisse nachtelijke duik in de zee om daarna lekker te gaan slapen. Niks mis mee dit eerste dagje maar hopelijk wordt het weer iets beter.

Zon, op naar New Orleans 26-11-2014
Vandaag scheen het zonnetje dus tijd voor een strandwandeling, op naar de pier. Eenmaal aangekomen hier bleek dat het 3 dollar kostte om erop te gaan, mrja wat is 3 dollar dus de jongens gingen de pier op en de meiden gingen zonnen. Nog geen minuut waren we op de pier toen een klein jongetje beet had met vissen. Nu ben ik niet zo’n fan van vissen maar ik vind het wel mooi als mensen iets vangen, zeker als het vissen zijn die ik nooit in het wild heb gezien. Oftewel, de kleine koter haalde een haai naar boven! Geen grote natuurlijk maar een centimetertje of 30 was die zeker! Wij natuurlijk dat beest aaien, aangezien ik nu kan zeggen dat ik een haai heb aangeraakt haha, dit was wel ongeveer het spannendste stuk van de pier. Een andere man haalde nog een stingray omhoog maar die viel halverwege eraf doordat de lijn brak, ben bang dat het arme beestje dit niet heeft overleeft.

Genoeg strand gezien dus op naar New Orleans, een paar uur durende trip helaas in het donker dus erg veel kunnen we niet zien. Eenmaal aangekomen in het hotel kregen we een kamer met 1 groot bed en een uitklapbank, ik belde naar de servicebalie of ze beddengoed hiervoor hadden en toen vroegen ze of we wouden verhuizen naar een double queensize bed kamer, niet erg logisch dat ze dit niet meteen doen maar goed Amerikaanse logica is vaak ver te zoeken zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen. In ieder geval, de tweede kamer was stukken beter! Tijd voor avondeten, het was al laat dus een hele klus om goed eten te vinden, we kwamen uit bij een lokaal goed tentje waar we lekker bier konden bestellen bij het eten want ze vroegen niet om ID. Na het eten gingen we de bekende Bourbon Street eens verkennen, voor de analfabeten onder ons: dit is de bekendste straat van New Orleans en is gevuld met kroegen. Helaas was bijna alles 21+ maar we zijn toch bij 2 kroegjes binnen geweest, ff wat gedronken en toen weer richting het hotel. Helaas was er niet veel te doen op Bourbon Street maar goed het was al een hele ervaring op zich.

New Orleans verkennen 27-11-2014
Vandaag een dagje New Orleans verkennen, ik wist niet goed wat ik hiervan moest verwachten omdat New Orleans voor mij bekend staat als de stad van orkaan Katrina. In Amerika staat het echter bekend als een van de mooiste steden dus het beloofde wat. De combinatie tussen oud en nieuw hier is schitterend, van mega hotels tot oude typische huizen in een Franse stijl. De Mississippi river is het middelpunt van de stad, de oude spoorwegen bestaan nog steeds en zijn nog in gebruik en er rijden trams. Het volk hier is heel anders dan in Florida, lees: minder begaafd ofzo aangezien ze met name in de winkels nogal veel fouten maken en daarnaast zijn er heel veel daklozen hier. Blijkbaar is er hier ook een van de grootste parken van de VS, groter dan Central Park in New York dus dat beloofde ook mooi te zijn. Het nadeel was echter dat het Thanksgiving is dus alles is zo ongeveer gesloten. Het park was wel erg mooi om te zien en Jelle en ik konden volop onze plantenkennis oefenen aangezien we zo ongeveer elke plant konden benoemen, dit tot verbazing van onze vrienden hier! Eenmaal terug in het hotel gingen we even een restaurantje zoeken voor ons eerste echte Thanksgiving meal. Toen we er een gevonden hadden gingen we ons klaarmaken, het restaurant was blijkbaar een van de beter in New Orleans en dit was ook te merken aan het voorgerecht. Helaas was het hoofdgerecht niet erg goed maar dit werd dan weer goedgemaakt met het nagerecht.
Iedereen was eigenlijk moe dus maar eventjes op Bourbon Street geweest en vervolgens de jacuzi in bij het hotel. Wederom een geslaagd dagje!

WW || 28-11-2014
Michelle wilde graag naar het tweede wereldoorlog museum hier in New Orleans en aangezien iedereen wel nieuwsgierig was waarom New Orleans zo vol was van deze oorlog gingen we hier naartoe. Erg indrukwekkend en uiteindelijk kwamen we erachter waarom dat het hier zo’n ding is. Blijkbaar werden hier boten gemaakt die gebruikt werden om aan land te gaan. Daarnaast zal het misschien ook deels zijn om de aantrekkelijkheid van de stad voor toeristen nog hoger te maken. Na het museum gingen we op weg naar Pensacola Beach, onze laatste bestemming voor deze trip.

Pensacola Beach staat bekend om het witste stand ter wereld, we kwamen ’s avonds aan dus dit konden we niet zien maar goed morgen een nieuwe dag. Eerst maar eens ons laatste goede avondmaal tijdens deze trip, een restaurant dat hier bekend staat als het beste van de stad. Beste restaurant sinds tijden! Vervolgens wat drinken bij Hooters, eerste keer in m’n leven dat ik hier was maar het stelde niet zo heel veel voor. Wellicht kwam dit doordat mijn beeld van een mega druk restaurant niet op gaat buiten het hoog seizoen. Vervolgens op de kamer nog wat gedronken en weer naar bedje.

Witste strand, niet gelogen! 29-11-2014
Vandaag was het tijd voor een stranddagje, na het uitchecken en een ontbijtje gingen we een paar uur naar het strand. Het statement ‘Whitest beach in the world’’ was niet gelogen! Een schitterend wit langgerekt strand met een helderblauwe zee eraan vast. De zee was erg koud maar ach ik ben maar een keer aan de Golf van Mexico dus ik moest wel gaan zwemmen. Na een korte strandwandeling was het helaas weer tijd om terug te gaan naar Gainesville. Een weekje met een paar toetsen en daarna nog een paar dagen les en dan zit onze schoolperiode er alweer op. Nog 2 toetsen de week erna en dan is het tijd om Florida beter te gaan verkennen! Over 17 daagjes zijn pap en mam al hier, tijd vliegt maar ik ben toch ook wel blij als ik weer in het oude vertrouwde Helden ben!