maandje voorbij - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu maandje voorbij - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Marco Heijnen - WaarBenJij.nu

maandje voorbij

Blijf op de hoogte en volg Marco

16 September 2014 | Verenigde Staten, Gainesville

9/11 11-09-2014
Vandaag is het 9/11, de dag die bekend staat als de dag waarop de Twintowers werden vernietigd. Hoewel het in Amerika een belangrijke historische dag is zou je zeggen dat ze er iets mee doen, wij hebben niet de beschikking over tv of radio maar voor zover we merken doen ze niks. Zoals wij de dodenherdenking hebben had ik verwacht dat ze hier iets soortgelijks hadden aangezien 9/11 een grote impact heeft gehad op Amerika. Ze doen dus niks, best gek maar goed.
Aangezien we hier in de subtropen leven is het ook tijd om kennis te maken met tropische vruchten. We leren erover tijdens de lessen dus moeten we ze ook maar eten. Te beginnen met Dragon Fruit, deze vrucht zit in een leerachtig omhulsel en is er in het wit met zwarte stippen en rood met zwarte stippen. Misschien heeft iemand het weleens gegeten, zo niet dan raad ik het bij deze aan want het is erg lekker. Daarnaast heb ik bij de les van Dr. Chaparro vandaag kennisgemaakt met andere soorten bananen, de rode banaan en de diploïde banaan (normale bananen zijn triploïd). Los van de kleur en de vorm zit er niet heel veel verschil in, de diploïde bananen zijn iets zoeter en de rode bananen smaken eigenlijk hetzelfde. Toch leuk om weer eens een nieuw stuk fruit te hebben gegeten. Verder niet erg veel spannends gebeurd vandaag, ons leaf book bij PlantID begint langzaam vorm te krijgen en het beachvolley van vorige week was zo goed bevallen dat ik vandaag maar weer ga.

’s Avonds was het tijd om eens naar een andere tent te gaan, na een paar weken Grog gaan we dit keer naar Atlantic. De verhalen over deze kroeg waren goed dus we keken erna uit. We gingen bij de Navigator van iemand indrinken alleen was dit een iets te klein flatje voor 20 man, dus maar op tijd naar Atlantic. Eenmaal binnen bleek al snel dat deze tent groter was dan Grog en daarom dus ook minder warm, opzich prima. Waren het niet dat de tent langzaam vol begon te stromen waardoor het zweet je uiteindelijk nog steeds van de rug droop. Even de kat uit de boom kijken zoals Jelle en ik dat wel vaker doen en dan toch maar een dansje wagen. Bijna nuchter dit keer dus eens zien hoe dat uitpakt. Net als de andere tenten waar we zijn geweest, randen de jongens wederom willekeurig elk meisje aan in de hoop dat ze een kus krijgen. Vaak werkt dit, soms ook niet, des te leuker voor ons om te zien. Het enige verschil tussen het dansen van de jongens en meisjes in Atlantic en Grog is dat er in Atlantic niet zo nauw wordt gekeken naar het geslacht. Overal waar je kijkt staan of 2 jongens of 2 meisjes of jongen/meisje met elkaar te dansen/aanranden. Aangezien ik niet zo ben gediend van het feit dat jongens erg dicht tegen mij aan proberen te dansen ben ik maar rustig tegen de muur gaan staan. Hier is mijn achterwerk in ieder geval veilig, maar aangezien tegen de muur staan op een dansvloer ook geen succes is ben ik maar weer richting de bar gegaan.
Nog steeds waren we nuchter en de mensen begonnen steeds gekker te doen, de muziek werd steeds slechter en de tijd ging langzaam richting bedtijd. Jelle en ik keken elkaar aan en we wisten genoeg, tijd om naar huis te gaan! We konden naar huis gaan lopen ofja lopen, ik was wél zo slim om de bus te pakken en Jelle die iets later dan mij buiten kwam heeft ruim een half uur naar huis gelopen. Geen zorgen mensen, we lopen niet alleen over straat hoor..

End of the week 12-09-2014
Na een korte nachtrust was het tijd voor een kort lesje en daarna een seminar, aangezien ik wat vaker gewend ben om na een avondje stappen vroeg naar school te gaan lag de verantwoordelijkheid bij mij. Jelle had niet zoveel zin in school, ik trouwens ook niet, maar we zijn toch maar gegaan. Meer omdat we na de les een seminar vlakbij het leslokaal hadden. Het seminar werd gegeven door een Nederlandse die onderzoek doet aan de University of Ohio, het ging over tomaten althans dat dachten we. De titel had in ieder geval iets van tomaten weg, eenmaal aangekomen bleek dat het toch iets meer was dan alleen tomaten. Tijdens het seminar heb ik ongeveer 5 woorden onthouden, vraag me niet wat de betekenis was maar ze klonken leuk. Hoewel de stof op de universiteit zelf nog niet erg lastig is bleek deze diepgaande informatie over de genetische verschillen in morfologische eigenschappen van tomaten toch iets te lastig. Zowel Jelle en ik hebben niets onthouden simpelweg omdat het te lastig was maar ach we kunnen in ieder geval zeggen dat we er zijn geweest, is ook wat waard lijkt me.

Even een zijweggetje, Fransen; zoals elke Nederlander die ooit in Frankrijk is geweest weet: Fransen spreken alleen Frans! Zo is dat ook hier, ze kunnen wel een beetje Engels maar daar houdt het ook mee op. Vrij iritant als je bedenkt dat ik net zo goed Frans praat als dat ik Chinees praat. Het levert vaak lachwekkende taferelen op als een Amerikaan een gesprek aangaat met een van de Fransen waarbij de laatsgenoemde ongeveer 5 keer moet vragen; WHAT??? Voor hij begrijpt wat er wordt gezegd. Zoals de Fransen onderling alleen Frans praten kunnen Jelle en ik dat ook, aangezien niemand hier Nederlands praat kunnen we alles zeggen wat we willen zonder dat iemand er ook maar één woord van begrijpt. Daarnaast spreken we allebei een redelijk woordje Duits dus met de Duitsers en Oostenrijkers in ons gebouw kunnen we een leuk gesprekje voeren zonder dat andere begrijpen wat we zeggen. Zoals wij op school minimaal twee talen leren en vaak 3 is dat hier dus niet het geval, mensen vinden het dan ook erg knap als ze erachter komen dat je 3 talen spreekt. Daarnaast appreciëren Spanjaarden, Argentijnen en Colombianen het als je ze aanspreekt met óla como estas? Japanners vinden het erg leuk als je kon’nichiwa zegt, Chinezen houden van nî hâo en voor Fransen volstaat een simpele bonjour. Daarnaast leer ik hier ook hei (Fins) en hallå (Zweeds) en witam (Pools), waarschiijnlijk vergeet ik alles weer maar toch, een beetje cultuursnuiven is altijd leuk.

Rond half 6 was het tijd voor de poolparty georganiseerd door onze Nederlandse vrienden, gezellig een pilsje drinken en beetje zwemmen. Aangezien koken geen optie was, was de pizzaboer een beter idee, met gevulde maagjes gingen we naar huis toe. Even snel omkleden en dan naar GatorCity, een kroeg waar we tijdens ons verblijf hier nog niet waren geweest. Opzich een leuk tentje waren het niet dat ze naast de normale security ook nog eens pakweg 3 dozijn ‘’vrijwillige’’ security hadden. Deze donkere mannen stonden netjes op een rijtje tegen de muur aan te wachten tot iemand iets fout deed, niet erg relax als je bedenkt dat ze un kop groter waren dan ik. Maar ach Jelle en ik gingen met onze soepelen dansmoves toch maar eens de dansvloer verkennen. Gelukkig was het in deze tent niet zo warm dus hoefde je het zweet niet van je kop te vegen. In tegenstelling tot de vrijwillige security was de echte security wel aardig, toen we aan het genieten waren van onze cola op een ó zo vertrouwde positie, lees: hangend aan een tafel vlakbij de bar, kwam de man naar ons toe. Hij vertelde ons dat wanneer we underaged wilden drinken we dit maar op de wc moesten doen. Ik zei vrolijk dat ik alleen een cola had, waarop hij reageerde: ja maar als je wil drinken dan mag dat op de wc, zo voelde ik me wederom een klein kindje….

Aan het einde van de avond werd ons de Amerikaanse logica weereens duidelijk gemaakt, iedereen moest aan de zijkant van de kroeg naar buiten toe. Waarom we niet gewoon door de 2 deuren aan de voorkant mochten in plaats van één klein deurtje aan de zijkant was me niet geheel duidelijk, maar het verliep zonder problemen. Eenmaal buiten aangekomen wemelde het van de politie, een snelle telling leerde dat er 10 auto’s stonden en niet zomaar auto’s. Het viel me al eerder op dat de politie hier in ‘’aardige’’ bakken rijdt, in Nederland rijden ze in simpele Opels, hier zijn het simpele Dodge Chargers. Maar goed dat de auto’s hier stukken goedkoper zijn dan in Nederland, maar toch een imposante vertoning.
Op de weg naar huis bleek dat niet alleen de auto’s hier stukken goedkoper zijn, blijkbaar kost de elekriciteit hier ook niks. De spots van het stadion stonden allemaal aan om 2 uur ’s nachts, waarom vraag je je af? Nou dat zal ik je zeggen, NIEMAND WEET HET! En dan beweren ze dat de campus ‘’sustainable’’ is, maar niet heus.

Beat Kentucky! 13-09-2014
Eindelijk lekker uitslapen, werd tijd na 2 nachten achter elkaar uitgaan. Aangezien de wedstrijd pas om half 8 begon en de tailgate om half 4 hadden we nog wat uurtjes om iets te gaan doen. Maar goed dat we 6 uur achter lopen op Nederland want daardoor konden we via een livestream naar de wedstrijden van Ajax en PSV krijgen. Dit keer hou ik mijn mond over de uitslagen…
Om half 4 was het dus tijd voor het tailgaten, we waren uitgenodigd bij Nicole, een vriendin van mijn navigator. We kenden hier bijna niemand maar dat was zo voorbij, zoals elke keer werden we heel vriendelijk ontvangen en voor we het wisten waren we aan het beerpongen. Helaas verloren we dus gingen we maar doen waar we goed in zijn; bier drinken! Toen mensen vroegen waar we vandaan kwamen kregen we te horen: we hate the Netherlands, raar dachten we maar toen we hoorden dat ze uit Costa Rica kwamen wisten we genoeg haha. De tailgate was overigens nog extremer dan de vorige keer, waarbij het toen de jeugd was die op het vat bier ging hangen was het hier de oude garde. Daarnaast werd er geapplaudiseerd voor de eerste kotser en werd er een pinãta aan gort geslagen, erg leuk om te zien.

Mensen vinden het trouwens ook erg leuk om Nederlands te leren, jij bent mooi, klootzak en kutwijf zijn vaak de woorden/zinnen die ze willen leren. Uitspraak is dramatisch maar het levert leuke momenten op.
Naast de alcohol die rijkelijk vloeide hadden ze heerlijke huisgemaakte guacamole, hamburgers en nog een of andere dipsaus waarvan ik de inhoud niet mist. Aangezien wij Nederlanders ook gezond willen eten hadden we maar wat stukken watermeloen gepakt. Heerlijke watermeloen hebben ze hier, veel beter dan in Nederland maar waarschijnlijk kwam dat door de wodka die ze erin hadden gegoten… Nadat we onze buikjes gevuld hadden en weer flink wat mensen hadden leren kennen was het tijd om naar de wedstrijd te gaan. We kwamen weliswaar te laat maar hadden in tegenstelling tot vorige week niets gemist. Het eerste kwart werden er namelijk geen punten gemaakt. De tegenstander bleek toch beter te zijn dan vorige week waardoor de wedstrijd in ieder geval de moeite waard was om naar te kijken. Na een spannende 2de en 3de kwart liep de wedstrijd richting een einde. In het 4de kwart stonden we met 20-17 achter tot aan de laatste 3 seconde, een fieldgoal hielp ons uit de brand waardoor we letterlijk in de laatste seconde de 20-20 maakten!! Wedstrijd voorbij althans dat dachten we, waren het niet dat ze hier geen gelijkspel kennen. Wanneer het gelijk is moet er een 1ste verlenging komen en daarna een eventuele 2de en 3de. In de verlenging hebben allebei de teams de kans om punten te maken, als het ene team 7 punten maakt moet het andere team dat ook doen, logisch opzich. Na de 2de verlenging was het nog steeds gelijk, dus moest er een 3de aan te pas komen. Kentucky mistte hun fieldgoal waardoor het voor ons een kwestie van uitspelen was en dat deden we. TOUCHDOWN!!! Dus we wonnen met 36-30, erg spannende wedstrijd die zeker de moeite waard was om naar te kijken.

Enige nadeel was dat de wedstrijd ruim 4 uur in beslag nam en aangezien je niet kunt drinken in het stadion begon de kater op het einde in te slaan. Aangezien het al 12 uur was geweest voor we thuis waren en de kroegen hier om 2 uur sluiten zijn we maar niet meer uitgegaan. In plaats daarvan ben ik in de keuken gaan zitten en een paar huisgenoten wilden pizza. Hoewel dit voor mij niks nieuws is was het deze keer een beetje anders, de pizza die na 3 kwartier binnen werd gedragen had een doorsnee van ongeveer 80 cm…. Ietsje groter dan dat ik van thuis gewend ben! 01:00, tijd om te slapen, eens kijken wat morgen voor ons in petto heeft.

Lazy Sunday 14-09-2014
Na dat Jelle en ik lekker hadden uitgeslapen wilden we naar Lake Wauburg. Dit is een groot meer op ongeveer 20 minuutjes van campus, maar het is eigendom van de University. Het enige probleem was dat fietsen geen optie is en er rijden geen bussen op zondag. Courtney kon ons niet brengen aangezien ze huiswerk moest maken dus dan maar andere vragen. Aangezien Courtney niet mijn enige navigator is vroeg ik of Sammi mee wilde, zij en haar huisgenootje hadden daar wel zin in dus ze zouden zich snel klaarmaken en ons ophalen. Vrouwen en snel is zoiets als mannen zonder bier, geen goede combi. Dus een uurtje later werden we opgehaald door Sammi en haar navigatee, Erin (uit Australië). Na 20 minuutjes kwamen we aan bij Lake Wauburg, een immens groot meer met aan de zijkanten bos. Entree is gratis en je kunt hier vanalles doen zoals kajakken, wakeboarden, zeilen en waterfietsen. Daarnaast zijn er wat voetbal en volleyveldjes en kun je gewoon lekker zwemmen en zonnen. Het water vorige week bij Sint Augustine was koud vergeleken met dit meer, watertemperatuur: ongeveer 28 graden. Niet erg ideaal om af te koelen maar dat was ook nog niet nodig. Na van de pier te hebben gedoken en een beetje gezont vonden we het toch wel tijd om misschien iets te doen wat wel wat inspanning kostte. Dit betekende kajakken, hoewel ik dit nog nooit gedaan had was het niet erg lastig. Beetje peddelen en zodra we in het midden waren lekker van de zon genieten. De kajaks lenen was wederom gratis en gelukkig was het niet druk dus we hoefden niet te wachten.

Na ons kajak tochtje was het tijd om te gaan eten, Sammi wist een leuk tentje waar je Pad-Thai kon eten, vraag me niet wat het is maar het moest erg goed zijn. Eenmaal aangekomen namen we buiten plaats met een ongelofelijk uitzicht op een groot meer en tijdens het eten kwam er een kleine alligator in het water kijken. Apart dat je gewoon buiten kunt eten met een alligator op 5 meter bij je vandaan en de salamanders die rustig over de veranda lopen maar wat een ervaring! ’s Avonds kwam ik niet meer vooruit, rugpijn van het verkeerd liggen in een kajak waarschijnlijk en daarnaast zijn kajaks niet gemaakt voor grote mensen. Na een lekker filmpje op de bank in de keuken was het tijd om te gaan slapen, hopelijk morgen minder rugpijn en minder verkouden.

Ziek en pijn 15-09-2014
Helaas nog steeds rugpijn en nog steeds flink verkouden, dat laatste is overigens niets speciaals hier op de gang aangezien iedereen verkouden is. Gelukkig maar 1 uurtje les en na de les even onze basilicum, bonen en pepertjes planten. Hopelijk hebben we over 3 maanden een goede oogst maar gezien de omstandigheden hier lijkt me dat onwaarschijnlijk. De pindaplantjes van de andere les zijn gelukkig gekiemd dus daar krijg ik in ieder geval een paar mooie planten. Het is nog steeds grappig om te zien dat studenten hier denken dat alles vanzelf groeit zonder dat ze daar 3 maanden naar hoeven te kijken. Ze komen vaak 1 keer per maand even langs om te kijken hoe het eruitziet en zolang ze geen vruchten aan het gewas zien zitten zijn ze teleurgesteld en denken ze dat de plant dood is. Gelukkig weet ik wel beter en vindt ik het erg interessant om wekelijks te gaan kijken bij de plantjes.

Aangezien iemand het zo leuk vond om Jelle’s band lek te steken moest hij naar de fietsenmaker, ik ging ondertussen de was doen. Althans dat stond op de planning, ware het niet dat de muntenwisselautomaat weereens kapot was. Dan maar even naar de bank op de campus, 80 quarters zou voorlopig genoeg moeten zijn om de was te doen. Als gezonde Nederlanders kopen wij natuurlijk ook fruit, alleen is het hier altijd een verrassing hoe de kwaliteit is. Ditmaal waren de appels te rijp en dus niet te eten en wat doe je met appels die te rijp zijn? Juist ja appelmoes maken! Huisgenoten keken me aan of ik gek was toen ik zei dat ik appelmoes aan het maken was maar het was prima gelukt.

Morgen de eerste echte toets van plant ID, ik weet niet wat ik moet verwachten en aangezien deze les geen powerpoints kent zoals de andere is het een kwestie van wat begrippen leren lijkt me. Daarnaast de wekelijkse plantentoets die dit keer erg veel soorten en families kent wat het helaas niet eenvoudiger maakt, maar als ik het vergelijk met hoeveel andere hier moeten studeren hebben wij het zo slecht nog niet. Daarnaast is maandag intussen gebombardeerd tot opruimdag dus een paar wasjes draaien en stofzuigen is vaste prik geworden.
Aangezien macaroni toch het makkelijkste is om te maken doen we dit regelmatig zoals jullie misschien wel hebben gelezen. Ondertussen zijn we in de gang bekend als echte chefkoks, met onze macaroni gevuld met gehakt, courgette, paprika, ui, knoflook en basilicum van ons eigen plantje, krijgen we soms rare blikken. Zeker als we daar nog zelfgemaakte appelmoes bij eten, iedereen kijkt vol verbazing en vindt het er lekker uit zien. Terwijl de bereiding toch echt niet zoveel voor stelt….

Hoewel Jelle goed kan koken zijn z’n dekbedopmaakkunsten toch ietsje minder, als echte student heb ik ondertussen geleerd hoe je in je uppie het overtrek over het dekbed doet. Echter Jelle is hier nog geen held in (zie foto), de eerste keer heb ik het voor hem gedaan maar zoals mam weleens zegt; je moet het ook zelf kunnen. Dus Jelle ging de uitdaging aan en het lukte hem bijna in de eerste keer, ware het niet dat hij wel erg letterlijk het overtrek over het dekbed legde. Overtuigd dat het goed was bleek het toch weer fout te zitten, na wat tips van mij is het hem uiteindelijk gelukt. Goed gedaan Jelle!
Aangezien iedereen het hier over Game of Thrones heeft en zelfs in de lessen worden er vergelijkingen gemaakt met de populaire serie, was het voor mij tijd om er ook aan te geloven. Hoewel ik normaal niet zo van deze soort series hou gaf ik het een kans, 5 afleveringen later (5 uur later) was het tijd om naar bed te gaan. Mega serie en goed om wat vrije tijd hier te doden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 11096

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Stage in Brazilië

20 Augustus 2014 - 28 December 2014

4 maanden studeren in Florida

Landen bezocht: